اخبار  ›  پتروشیمی  ›  زنگ تفریح مدیران هلدینگ خلیج    

توضیحات «انرژی نیوز» به استاد «عبدالرسول دشتی»؛
۱۳۹۸/۰۳/۲۹ ۲۲:۵۰

زنگ تفریح مدیران هلدینگ خلیج فارس چرا باید تمام شود؟/ «کارت هدیه‌ها» می خواهند پتروشیمی را رستگار کنند؟


زنگ تفریح مدیران هلدینگ خلیج فارس چرا باید تمام شود؟/ «کارت هدیه‌ها» می خواهند پتروشیمی را رستگار کنند؟

به گزارش خبرنگار انرژی نیوز، صنعت پتروشیمی عاقبت به خیر نشد، تحریم آمریکا،  خصوصی‌سازی اشتباه یا نبود رگولاتوری کمترین نقش را در شوربختی پتروشیمی ایران داشته‌اند، مشکل بزرگ توسعه این صنعت اینجاست که همه شنیده‌اند که توسعه پتروشیمی مشکل گشا است. با این توصیف، نماینده مجلس می‌خواهد با ساخت پتروشیمی مشکل اشتغال حوزه انتخابیه‌اش را حل کند، صندوق‌های بازنشستگی با ساخت و خرید سهام پتروشیمی‌ها می‌خواهند یک عابر بانک برای پرداخت حقوق بازنشسته‌ها در اختیار داشته باشند و البته انتظار رئیس بانک مرکزی آن است که با پول فروش پتروشیمی بازار ارز را آرام کند، همه از پتروشیمی انتظار دارند اما مشکل آنجا عرض اندام می‌کند که با گذشت بیش از 50 سال هنوز تعریف درستی از صنعت پتروشیمی نداریم.

«محمدجواد جمالی» نماینده مردم فسا در مجلس امروز، گفته است: «ساخت صنایع پتروشیمی خط اتیلن مرکز کاغذی شده است، 12 سال پیش کلنگ ساخت پتروشیمی فیروزآباد، فسا، جهرم و داراب به زمین خورد این پتروشیمی‌ها هنوز ساخته نشده اند، برای ساخت آنها به 40 هزار میلیارد تومان نیاز داریم». این نماینده مجلس و احتمالا خیلی از مسئولان محلی منتقد عدم ساخت پتروشیمی‌ها در مسیر خط اتیلن مرکز هستند اما اگر بدانند که بزرگترین خدمت یک دهه اخیر در صنعت پتروشیمی توقف ساخت این پتروشیمی‌ها بوده شاید نظر و دیگاه آنها نسبت به پتروشیمی‌سازی در کشور تغییر کند.

منبع تامین خوراک خط اتیلن مرکز، طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان بوده که هم اکنون با 75 درصد پیشرفت ساخت دارد، فاصله عسلویه تا اولین طرح پتروشیمی خط اتیلن مرکز بیش از 250 کیلومتر بوده یعنی در صورت ساخت طرح اتان ریکاوری پارسیان در کنگان با سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلاری باید با هزینه 50 تا 70 میلیون دلاری و ساخت خط لوله، تازه اتان را به فیروزآباد ببریم و اگر آنجا بالغ بر 10 میلیارد مترمکعب آب مازاد وجود داشته باشد یک مجتمع یک میلیون تنی اتیلن با حدود 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ساخته شود و اگر همه این اگر و اماها به واقعیت بپیونند تازه به اندازه یک ترین پتروشیمی کاویان، پتروشیمی ساختیم.

کدام مطالعات اقتصادی به این نتیجه رسید که با رها کردن سواحل عسلویه و کنگان باید در فیروزآباد اتیلن بسازیم و سپس اتیلن را دور تا دور استان فارس بگردانیم تا در فسا، جهرم، داراب و کازرون هم پتروشیمی ساخته شود یکی از بزرگترین ابهامات تاریخ 55 ساله صنعت پتروشیمی کشور بوده و تازه یک نماینده مجلس هم این وسط پیدا می‌شود و از اینکه این خسارت بزرگ اجرا نشده از مسئولان کشور انتقاد می‌کند !

از این اتفاقات عجیب و غریب فقط در صنعت پتروشیمی ایران وجود دارد، صدور مجوز ساخت اتیلن در فیروزآباد بدون آب یا ساخت طرح 140 هزار تنی اتیلن سنگین میاندوآب آن هم در فاصله یک‌هزار و 350 کیلومتری منابع تامین خوراک و یا تلاش نمایندگان مجلس برای اتصال پتروشیمی ارومیه به خط اتیلن غرب، همگی از عجایب چندگانه صنعت پتروشیمی کشور بوده که نمونه مشابه آن را در هیچ کجای جهان نمی‌توانید پیدا کنید.

همزمان با مرور بخشی از تحولات تلخ صنعت پتروشیمی، «عبدالرسول دشتی» یکی از مدیران با سابقه و پیشکسوت روابط عمومی صنعت پتروشیمی هفته جاری با نوشتن یادداشتی به روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس توصیه کرده «با دوستان مروت با دشمنان مدارا»، چرا پاسخ رسانه‌های منتقد را توسط رسانه‌های همراه (انرژی نیوز) می‎‌دهید، این آفتی برای روابط عمومی بوده و باید با رسانه‌ها تعامل کرد، پاسخگو بود و نسبت به آرایش جنگی در این حوزه هشدار داده است.

نقد و توصیه این پیشکسوت قطعا از سر دلسوزی بوده اما یک تناقض آشکار در این نقد و توصیه به چشم می‌خورد، پیشکسوت گران قدر منظورتان از رسانه چیست؟ آیا در صنعت پتروشیمی حتی یک رسانه تخصصی داریم؟ هدف از نقد چیست؟ آیا نقد یعنی انتشار خبرها و گزارش‌هایی که مدیرعامل NPC برای رفت و آمد ارباب رجوع در طبقه سیزدهم گیت نصب کرده است؟ آیا تخصص رسانه‌ای که خود را متخصص صنعت پتروشیمی معرفی می‌کند کشف تعداد کارت‌های هدیه توزیع شده در مراسم‌ها بوده و یا چرا فلان مدیر دکوراسیون مبلمان دفترش را به روز کرده است؟ آیا رسانه تخصصی باید کاشف صورت‌حساب آرایشگاه زنان فلان شرکت پتروشیمی باشد؟ دقیقا منظور شما از رسانه متخصص در صنعت پتروشیمی چیست که روابط عمومی‌ها باید با آنها تعامل کنند و پاسخگوی آنها باشند؟

چرا رسانه‌های تخصصی جای مترویی خطاب کردن مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و یا اینکه چرا مدیرعامل پتروشیمی مهر دلاری حقوق می‌گیرد برای یک بار هم که شده از مدیران بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور سوال نکردند و نقد نمی‌کنند که چرا با کاهش منابع مالی ساخت پتروشیمی گچساران (اتیلن) تمامی منابع صرف تکمیل ساخت پتروشیمی هنگام (اوره) و آپادانا (متانول) شده است؟ آیا کم طرح در دست راه‌اندازی اوره و متانول در کشور داریم؟ چرا رسانه‌های تخصصی را توصیه نمی‌کنید در کنار ورود به فیش حقوق مدیران، به این معظل هم ورود کنند که دوره ساخت واحدهای 300 هزار تنی پلی‌اتیلن تمام شده و اگر پلیمر آریا ساسول با استفاده از اتان مازاد در عسلویه می‌خواهد افزایش تولید اتیلن و پلی‌اتیلن بدهد باید طرح‌های 500 هزار تنی احداث کند که هم خوراکش را داریم و هم توجیه اقتصادی بالاتری دارد.

پیشکسوت ارزشمند روابط عمومی صنعت پتروشیمی، آیا مسئولیت و تخصص رسانه‌های تخصصی صنعت پتروشیمی ورود به حریم خصوصی مدیران است که فلان مدیران فرزندانش در انگلیس هستند و دیگری دو تابعیتی است؟ و یا این رسانه‌ها باید از مدیران هلدینگ خلیج فارس مطالبه کنند که با راه‌اندازی فاز دوم پتروشیمی ایلام و افزایش 130 هزار تنی بنزین پیرولیز و با توجه به وجود میعانات گازی مازاد در عسلویه باید برنامه افزایش تولید بنزن در پتروشیمی نوری در دستور کار قرار گیرد و سپس با استفاده از اتیلن مازاد در منطقه، سراغ افزایش تولید اتیل بنزن و استایرن منومرها برویم که هم اکنون تراز تولید نسبت به مصرف آن در کشور منفی شده است.

رسانه‌هایی که اعتقاد دارید که باید با آنها بر اساس این مثل قدیمی که «با دوستان مروت با دشمنان مدارا» رفتار کرد در واقع دوستان خاله خرسه‌ای هستند که با نقدهای توخالی و تهی آنها زنگ تفریح و حریم امنی برای مدیران صنعت پتروشیمی ایجاد کرده که هر طور دوست دارند تصمیم سازی کنند زیرا به خوبی می‌دانند در این صنعت تا زمانی که سر رسانه‌های به اصطلاح تخصصی به انتشار صورتحساب آرایشگاه زنان مدیران فلان شرکت پتروشیمی یا توزیع کارت هدیه گرم باشد می‌توانند راحت و بدون دغدغه مدلی را برای توسعه این صنعت تعریف کنند که خروجی آن می‌شود تبدیل ایران به بزرگترین تولیدکننده متانول و اوره جهان، سبدی تکراری و تک محصولی و در سمت دیگر هم مسئولان نمایشگاه ایران پلاست در آرامش طرح تبدیل معتبرترین نمایشگاه پلیمر و پتروشیمی خاورمیانه را به پارک به بهانه تحریم کلید بزنند. کدام روابط عمومی را سراغ دارید که با وجود این رسانه‌های به اصطلاح تخصصی دوست داشته باشد زنگ تفریح را برای مدیران در صنعت پتروشیمی تمام کند ... ؟



بازگشت به  اخبار نسخه قابل چاپ

دیدگاه مخاطبان
لطفا برای درج دیدگاه خود فرم زیر را تکمیل نمایید.


نام:
پست الکترونیک:
تلفن همراه:
متن دیدگاه:
لطفا عدد مقابل را در
فرم روبرو وارد کنید:
Visual CAPTCHA

باشگاه مشتریان

ایمیل:

رمز عبور:

برای دریافت مشخصات کاربری خود پست الکترونیک اشتراک خود را در فرم زیر وارد نمایید.


خبرنامه

بـرای عـضویـت در خـبـرنـامـه انرژی نیوز، پـسـت الکترونیک خود را وارد کنید.


نفت,انرژی,