اخبار  ›  ویژه  ›  «شهسوار» صنعت نفت ایران را بیشتر    

کشتی FPSO رحمت بود یا زحمت؟
۱۳۹۷/۰۸/۱۵ ۲۲:۰۷

«شهسوار» صنعت نفت ایران را بیشتر بشناسید/ رفاقت با گازهای ترش تا سکونت در خشن‌ترین محله خلیج فارس


«شهسوار» صنعت نفت ایران را بیشتر بشناسید/ رفاقت با گازهای ترش تا سکونت در خشن‌ترین محله خلیج فارس

به گزارش خبرنگار انرژی نیوز، تولید نفت در پارس جنوبی را باید یکی از عجایب تاریخ 100 ساله صنعت نفت ایران نامید، نزدیک به دو دهه در صنعت نفت یک سرگردانی تمام عیار برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی حکمفرما بود و با تغییر مدیران شرکت نفت و یا وزرا هر یک از آنها سناریوهای مختلفی را برای توسعه این میدان مشترک با قطر تجویز می‌کردند.

ساخت خط لوله و ایستگاه پمپاژ برای انتقال نفت سنگین یا خرید کشتی FPSO سال‌ها به‌عنوان دو سناریوی روی میز بین مدیران صنعت نفت دست به دست شد تا در نهایت اسفند 1395 با استقرار اولین کشتی فرآورشی، تولید نفت از پارس جنوبی آغاز شد و هر چند طرف قطری با تولید 1.1 میلیارد بشکه تولید تجمعی نفت به رقیب بدون رقیب در پارس جنوبی (الشاهین) تبدیل شد اما روی خوش سکه هم برای ایران آن بود که طلسم سال‌ها ناکامی در برداشت نفت این میدان مشترک بالاخره شکسته شد.

تا پیش از ورود کشتی FPSO به پارس جنوبی، ایرانی‌ها تجربه صادرات نفت به روش‌های مختلف SPM (گوی شناور)، کشتی به کشتی (شیپ تو شیپ) و FSU (پایانه شناور سورنا و خلیج فارس) را در کارنامه داشتند اما با ورود کشتی فرآورشی کوروش تازه به چالش‌ها و ریسک‌های تولید، فرآورش، ذخیره‌سازی، انتقال و بارگیری نفت آن هم به صورت همزمان آشنا شدیم، فرآیندی که دست کم در طول سه دهه گذشته تاکنون هیچ تجربه‌ای و شناختی از انجام آن نداشتیم.

پیش از شکست برجام و توقف مذاکرات با مرسک، برخی از بزرگان نفت تصور می‌کردند که با امضای قرارداد با غول نفتی دانمارک عملا راهبری و بهره‌برداری کشتی فرآورشی «کوروش» را به آنها واگذار می‌کنند و عملا ریسک تولید نفت در پارس جنوبی با مشارکت دانمارکی‌ها به حداقل کاهش می یابد اما با شکست برجام و سپس خداحافظی مرسک از میز مذاکرات، شرکت ملی نفت ماند و یک کشتی FPSO پر از ریسک و خطر !

«انرژی نیوز» حس ناسیونالیستی ندارد اما باور کنید برخی مواقع اتفاقاتی در صنعت نفت می‌افتد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی جهان انگشت به دهان می‌‌گذارد، خاموش کردن چاه‌های فوران کرده نفت و گاز نمونه بارزی از این ادعا است که با دست خالی موفق به ثبت شاهکارهای تاریخی شده‌ایم که این شاهکارها در دانشگاه‎های بزرگ جهان سال های سال به عنوان واحد درسی تدریس می‌کنند و اگر ادعا کنیم اتفاقی به همین بزرگی در راهبری کشتی FPSO کوروش توسط ایرانی‌ها افتاده حرف به گزافه‌ای نزده‌ایم.

ایرانی‌ها با وجود همه ضعف‌ها، استعداد عجیبی برای موفقیت در سخت ترین شرایط دارند و نمونه بارز این ادعا را می‌توانید در مسابقات فوتبال دنبال کنید که تا به اصطلاح فوتبال‌دوستان جان‌مان بالا نیاید پیروزی در بازی‌ها کام‌مان را شیرین نمی‌کند و این اتفاق جالب و منحصر به فرد در راهبری کشتی کوروش افتاده است، کشتی فرآورشی که برخی از مدیران شرکت نفت شب‌ها دست به دعا بر می‌داشتند تا در غیاب مرسک در خلیج فارس غرق نشود و حتی انتظار تولید بالای نفت را هم نداشتند و حالا به ستاره درخشان صنعت نفت در خشن‌ترین منطقه خلیج‌فارس (راس المطاف) تبدیل شده است.

شاید اگر بخواهیم از کشتی کوروش تعریف درستی بکنیم باید از آن به‌عنوان تیم ملی صنعت نفت ایران نام ببریم زیرا ترکیب کارکنان متخصص در این کشتی فرآورشی به گونه‌ای است که هیچ کدام از آنها سابقه کار در کشتی FPSO را نداشتند و از جوشکار، تا بهره‌بردار، HSE، مسئول اتاق کنترل و ... بگیرید از چهار گوشه صنعت نفت از فلات قاره، پایانه‌های نفتی، نفتکش و شرکت‌های ریز و درشت فراساحلی دور هم جمع شده‌اند.

جالب است بدانید در بهره‌برداری و راهبری کشتی FPSO کوروش نه تنها ریسک ذاتی بالا بودن تولید نفت و گاز که با تحریم‌های گاه و بیگاه بالا و پائین می‌شود وجود دارد که بارگیری نفت از این کشتی به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر روش‌های اسکله ثابت، SPM، FSU و کشتی به کشتی نیست و با یک طوفان نه چندان قوی و یا اشتباه یکی از یدک‌کش‌ها ناگهان ریسک عملیات بارگیری دو چندان شده و حتی منجر به حادثه خواهد شد و در حادثه تابستانی کشتی کوروش هم بیش از آنکه کارکنان این مجموعه پاسخگو باشند باید مدیریت امور بین‌الملل شرکت نفت پاسخگو باشد. (موضوعی که قصد نبش قبر کردن آن را نداریم)

بومی شدن راهبری کشتی کوروش بدون حتی یک تکنسین خارجی هر چند بزرگان صنعت نفت جهان را انگشت به دهان کرده اما خارجی‌ها اگر بدانند که بعضا حقوق کارکنان پیمانکاری و قراردادی شاغل در کشتی با ماه‌ها تاخیر پرداخت می‌شود، اگر آنها از محدودیت‌های لجستیکی، تامین شناورهای پشتیبانی و بالگرد آگاه بشوند و چنانچه آنها بدانند که تاکنون حتی یک چارت سازمانی برای کارکنان کشتی تعریف نشده و از همه مهمتر از حقوق‌های ناچیز ریالی آنها باخبر بشوند قطعا متوجه می‌شوند که ایرانی ها در سخت ترین شرایط چه شاهکارهایی خلق می‌کنند.

در این بین، هر چند کارکنان شاغل در کشتی FPSO کوروش با مشکلات مختلف دست به گریبان هستند اما حضور یک فرمانده تمام عیار می‌تواند گره گشای بسیاری از بن بست‌های کاری باشد، «شهسوار ارغش» رئیس منطقه عملیاتی کیش در فلات قاره قطعا یکی از منحصر به فردترین مدیران صنعت نفت بوده و وجه تمایز این مدیر نفتی آن است که او عادت کرده که کارکنانش را با اسم کوچک صدا کند، دست بر قضا همه کارکنانش را هم با اسم کوچک می‌شناسد و به جای ریاست، رفاقت و البته مدیریت می‌کند.

شهسوار صنعت نفت ایران، پس از بهره‌برداری از طرح فرآورش گاز میدان هنگام و خاموش کردن مشعل بزرگ گازهای همراه نفت در جزیره قشم به کیش آمد تا مسئولیت راهبری یکی از ناشناخته‌ترین تاسیسات صنعت نفت در خلیج فارس را بر عهده بگیرد، مدیریتی که تاکنون باعث شده کابوس غرق شدن کشتی کوروش فعلا از ذهن مدیران ستادی شرکت نفت فاصله بگیرد و حتی آنها بر روی سناریوهای افزایش تولید نفت از این میدان مشترک تمرکز کنند.

باور کنید، «صبر» بزرگترین هدیه دریا  به کارکنان شاغل در سکوها و تاسیسات فراساحلی صنعت نفت ایران است، هدیه‌ای که حتی با طوفانی و مواج شدن دریا هم کارکنان خط مقدم تولید نفت و گاز حاضر به از دست دادن آن نیستند و امیدواریم دست کم مدیرعامل جدید شرکت نفت برای یک بار هم که در طول پنج سال گذشته تاکنون شده نیم نگاهی به مجاهدت نفتی‌ها در جزایر و سکوهای نفت و گاز داشته باشند، این کارکنان انتظار بالایی هم ندارند و یک نگاه پدرانه می‌تواند التیامی بر بسیاری از دردهای کهنه باشد ...



بازگشت به  اخبار نسخه قابل چاپ

دیدگاه مخاطبان
لطفا برای درج دیدگاه خود فرم زیر را تکمیل نمایید.


نام:
پست الکترونیک:
تلفن همراه:
متن دیدگاه:
لطفا عدد مقابل را در
فرم روبرو وارد کنید:
Visual CAPTCHA

باشگاه مشتریان

ایمیل:

رمز عبور:

برای دریافت مشخصات کاربری خود پست الکترونیک اشتراک خود را در فرم زیر وارد نمایید.


خبرنامه

بـرای عـضویـت در خـبـرنـامـه انرژی نیوز، پـسـت الکترونیک خود را وارد کنید.


نفت,انرژی,