اخبار  ›  ویژه  ›  دلال فرانسوی کاتالیست بنزین از    

«جلیل سبحانی» اولین برگ برنده نفتی سال ۹۷ را رو کرد؛
۱۳۹۷/۰۱/۱۸ ۲۳:۵۲

دلال فرانسوی کاتالیست بنزین از صنعت نفت اخراج شد/ جزئیات شکست پروژه ژرمن‌ها برای غارت کاتالیست‌های ایران


دلال فرانسوی کاتالیست بنزین از صنعت نفت اخراج شد/ جزئیات شکست پروژه ژرمن‌ها برای غارت کاتالیست‌های ایران

به گزارش خبرنگار انرژی نیوز، تابستان 1390 یکی از بدترین و سخت‌ترین دوران حیات صنعت نفت ایران است، دوره‌ای که هر چند خبری از بمباران و موشک باران تاسیسات صنعت نفت و گاز جنگ تحمیلی نبود اما فشار تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی عرصه را آن چنان بر صنعت نفت تنگ کرده بود که هر روز منتظر توقف تولید در یک پالایشگاه و یا مجتمع پتروشیمی بودیم و در نهایت در صورت خاموش شدن از هر یک از پالایشگاه‌های نفت، گاز و یا پتروشیمی‌ها، فعالیت زنجیره‌ای از تاسیسات بالادستی و میان دستی را هم به همراه خود متوقف می‌کرد.

به‌عبارت ساده‌تر اگر تولید در یک پالایشگاه یا مجتمع پتروشیمی به هر دلیلی برای طولانی مدت متوقف شود این توقف تولید دامن بالادستی صنعت نفت یعنی همان واحدهای فرآورشی تا چاه‌های نفت و گاز را می‌گرفت و به دلیل نبود تقاضا این واحدها حتی در صورت فعالیت باید بخش عمده ای محصولات خود را می‌سوزاندند.

چه در دوران جنگ و چه در دوران تحریم، موفقیت‌های بزرگی در صنعت نفت اتفاق افتاده بود، از طراحی، ساخت تا تعمیر تجهیزات پیچیده دوار یا قطعات و پمپ‌های «های‌تک» اما در دوره تحریم یک جا کار لنگ می‌زد، جایی که حتی مدیران ارشد صنعت نفت هم تصور آن را نمی‌کردند که در دوران سیاه تحریم دشمن روی آن انگشت بگذارد و این پاشنه آشیل چیزی نبود جز تامین کاتالیست.

سال 1389 «BASF» آلمان چراغ اول را روشن کرد و فروش انواع کاتالیست‌های پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها از جمله کاتالیست aMDEA را ممنوع کرد، سپس نوبت به بازل ایتالیا، هلند، آلمان، شل انگلیس، مرک، فلوکای آلمان، اکسنس فرانسه و ... رسید تا فروش انواع کاتالیست‌ها به شرکت‌های ایرانی را متوقف کنند.

زنگ خطر توقف تولید در بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و گاز به صدا درآمد، شرکت‌های چینی بی نام و نشان فرصت فروش انواع کاتالیست قلابی و فاقد استاندارد با چندین برابر قیمت را غنیمت شمردند و در این اوضاع و احوال حتی شرکت‌های معتبر چینی همچون «ساینوپک» هم حاضر به فروش کاتالیست به ایران نبودند.

6 سال از دوران سخت تحریم کاتالیستی صنعت نفت می‌گذارد و با وجود خط و نشان‌های «دونالد ترامپ» و احتمال هوا شدن «برجام» توسط آمریکایی‌ها، اگر کماکان برای تامین توربین و توربوکمپرسورهای زیمنس نگرانی داریم اما تامین «کاتالیست» دیگر پاشنه آشیل توسعه و تولید در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران نیست.

حالا دیگر نگران نیستیم که بازل فروش کاتالیست‌های زیگلر ناتا همچون کاتالیست ( تیتانیوم بر پایه دی کلرید منیزیم) و کوکاتالیست (شامل تری اتیل آلومینیوم، دنور و اتمر) به‌منظور از سرویس خارج کردن برخی از واحدهای پتروشیمیایی تولیدکننده پلی‌اتیلن به ایران را به حالت تعلیق درآورد و در یک جمله دوران «دلواپسی» برای تامین کاتالیست در صنعت نفت تمام شده است.

حدود سه سال قبل اولین اقدام برای طراحی و تولید کاتالیست‌های ایرانی در مجتمع بنزین‌سازی (CCR) پالایشگاه نفت اصفهان به نتیجه رسید و بعد از تحریم کاتالیستی شرکت آمریکایی آن هم درست در روزهایی که توافق برجام شکل گرفته بود، نخستین کاتالیست ایرانی در واحد CCR منجر به تولید بنزین با استاندارد یورو چهار شد، بنزینی که حتی استانداردهای آن از حیث تولید مواد آروماتیکی و بنزن کامل‌تر از کاتالیست «اورجینال» UOP آمریکا بود.

بعد از واحد CCR پالایشگاه اصفهان، نوبت به واحدهای آروماتیکی همچون پتروشیمی بوعلی، بندرامام و نوری رسید و پس از آن کاتالیست‌های ایرانی در واحدهای اکسیداسیون اتیلن مجتمع‌های پتروشیمی یکی پس از دیگری جایگزین نمونه‌های فرانسوی، آلمانی و آمریکایی شد.

با گذشت هجده روز از بهار 97 شمارش معکوس برای راه‌اندازی فاز دوم توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس و برافراشتن پرچم خودکفایی از واردات بنزین آغاز شده اما پشت پرده این موفقیت تاریخی در طراحی و تولید اولین کاتالیست بنزین یورو پنج در تاریخ صنعت نفت است که با توقف خرید کاتالیست از شرکت طرف قرارداد آمریکایی، محموله جدید کاتالیست‌های ایرانی در این مگا پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌عبارت ساده تر در سالی که به نام کالای ایرانی نام گذاری شده «جلیل سبحانی» مدیرعامل اسپک فقط به 18 روز زمان نیاز داشت که با خانه نشین کردن دلالان «اکسنز» فرانسه و توقف خرید از شرکت مدعی آمریکایی، کاتالیست تمامی ایرانی را در بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان بارگذاری کند.

«اسپک»، شرکتی که در طول دوران پسابرجام دلالان وطنی و غیر وطنی برای زمین زدن آن حسابی دست و دل بازی به خرج می‌دادند امروز علاوه بر طراحی و تولید کاتالیست‌های ایرانی، دست به یک ابتکار تاریخی‌زده این مجموعه علاوه بر تولید کاتالیست‌های پایه آلومینا و زئولیت و خالص‌سازی فلزات گرانبها شامل پلاتین، پالادیوم، رودیوم، ایریدیوم، نقره و طلا، اقدام به طراحی و تولید کاتالیست‌هایی با فلزات ارزان قیمت‌تر کرده که این ابتکار علاوه بر حفظ کیفیت هزینه تولید در واحدهای فرآیندی صنعت نفت کشور را کاهش می‌دهد.

انقلاب فعلی کاتالیستی در صنعت نفت صرفا بر مبنای تولید متمرکز نشده و برای نخستین بار امکان بازیافت کاتالیست‌های مستهلک با فلزات گرانبها در داخل کشور فراهم شده تا طرح غارت کاتالیست‌های صنعت نفت توسط مثلا فلان شرکت معتبر آلمانی برای خروج کاتالیست‌ها به بهانه بازیافت هم برای همیشه شکست بخورد.

وقتی می‌گفتند «گروهبان‌ها باید بروند و ژنرال‌ها باید بازگردند»، درک و تعریف روشنی از جایگاه ژنرال و گروهبان در صنعت نفت نداشتیم اما به خوبی می‌دانیم هر انقلاب صنعتی نیاز به یک فرمانده دارد، نمی‌دانم «جلیل سبحانی» در صنعت نفت ایران گروهبان است یا ژنرال؟ اما بدون کوچکترین ابهامی او بنیانگذار یک انقلاب بزرگ صنعتی در نفت است، انقلابی که شروع آن با طراحی و تولید کاتالیست‌ها کلید خورده است ...

 



بازگشت به  اخبار نسخه قابل چاپ

دیدگاه مخاطبان
لطفا برای درج دیدگاه خود فرم زیر را تکمیل نمایید.


نام:
پست الکترونیک:
تلفن همراه:
متن دیدگاه:
لطفا عدد مقابل را در
فرم روبرو وارد کنید:
Visual CAPTCHA

باشگاه مشتریان

ایمیل:

رمز عبور:

برای دریافت مشخصات کاربری خود پست الکترونیک اشتراک خود را در فرم زیر وارد نمایید.


خبرنامه

بـرای عـضویـت در خـبـرنـامـه انرژی نیوز، پـسـت الکترونیک خود را وارد کنید.


نفت,انرژی,